Dag 13 - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu

Dag 13

Door: jitseenrigtje

Blijf op de hoogte en volg Rigtje

01 April 2012 | Bhutan, Jakar

Vrijdag 30

We hadden vanmorgen iets meer tijd, we vertrokken om 9 u. uit het hotel, lopend naar de dzong van Trongsa. We moesten een aantal trappen af. We hadden zo een mooi uitzicht op de Dzong. We stonden boven aan een trap en zagen langs een electriciteitsdraad een aap naar beneden roetsen. We hadden goed en wel vastgesteld dat het een aap was, toen er achter elkaar een hele stroom naar beneden kwam. Toen we goed keken zagen we over de open zolder tientallen apen rennen.
We moesten over de overdekte houten brug naar de dzong. Een prachtig gebouw uit de zestiende eeuw. Deze gebouwen werden neergezet als verdedigingswerken. Ze zijn gebouwd op strategische plekken, meest hoog tegen de hellingen. De hoge muren zijn erg dik en de onderste verdiepingen hebben geen ramen. Sowieso zijn er aan de buitenkant erg weinig ramen. De muren zijn wit, tegen de dakrand zit een brede bruine rand. De dakranden zijn versierd met houtsnij- en schilderwerk.
Ze zijn over een periode van 140 jaar bezig geweest met de bouw. Tegenwoordig is een gedeelte van het gebouw in gebruik voor administratieve doeleinden en het andere gedeelte heeft een religieuze functie.
Aan de binnenkant heb je verschillende grote binnenplaatsen. Hier is erg veel versiering aangebracht. Het zijn indrukwekkende gebouwen. We konden op eigen houtje de zaak verkennen en met uitzondering van de administratieve delen ook overal foto's maken. Dat hebben we dus met overgave gedaan. (ik denk dat we straks een extra vakantie moeten opnemen om alle foto's uit te zoeken).
Daarna zijn we naar een museum gegaan. Dit was ondergebracht in een oude uitkijk-en verdedigingstoren. Hier was een erg mooi en verzorgde collectie ondergebracht. Oude gebruiksvoorwerpen, kledingstukken, de kroon van de koning, tanka's, beelden enz..
We hebben in het museum geluncht en zijn daarna in de bus gestapt voor een redelijk korte route naar de Bhumtang vallei. We moeten de hoogste pas van deze reis over, de Yutong La pas van 3425 m.
Op de pas is het koud en we hebben er zelfs een sneeuwbui gehad.
We kwamen tot onze spijt in een roadblock. We moesten een uur wachten. Een grote kraan was bezig met afgraven en de weg was bezaaid met stenen en zand. Er werd doorgewerkt tot kwart over vijf en toen hadden ze de weg weer zover schoon dat er 1baan vrij was. We waren pas tegen zessen bij ons hotel in Jakar. Om 6.10 moesten we al weer klaar staan. We zijn met elkaar naar een ceremonie in de tempel geweest.
Dit was heel bijzonder. We treffen het dat we hier nu net zijn. Deze ceremonie wordt eens per jaar gehouden. De lama die de ceremonie leidt is een van de belangrijkste van Bhutan. Ik geloof dat het de zevende reïncarnatie is. De dienst duurt geloof ik vier dagen. Ze beginnen 's morgens om 6 uur en gaan door tot 's avonds 9 uur. Alleen zo nu en dan een kleine pauze om te plassen. Eten gebeurt tijdens de ceremonie. Wij kregen ook boterthee en rijst aangeboden.
De tempel zit vol monniken uit de hele omgeving. Ze hebben over de rode pij een gele doek gedrapeerd en tijdens de dienst worden zo nu en dan gele kappen opgezet.
Er worden ook een aantal maskerdansen opgevoerd. Als je wilde kon je ook de blussing van de lama ontvangen. Dit heeft Jitse gedaan.
Het geheel heeft erg veel indruk gemaakt. We begrijpen natuurlijk niet echt wat er gebeurd, maar de sfeer krijg je zeker mee.
We hebben laat gegeten en zijn daarna direct naar bed gegaan.