Dag 18 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: jitseenrigtje

Blijf op de hoogte en volg Rigtje

04 April 2012 | Bhutan, Paro

Woensdag 4
Om half negen vertrokken. Allemaal voorzien van een lunchpakketje. We worden bij de dzong afgezet en kunnen dan zelf zien wat we willen. We komen voordat het begonnen is, maar het is al behoorlijk druk. Het festival wordt gehouden buiten de dzong. Op het moment dat we aankomen komt er net een processie van deelnemers en monniken de trap van de dzong af. Ze gaan in een lange rijnaak het festival terrein. Er is voor de tempel een groot plein waarop de dansers zich bewegen. Aan de tweede zijde is een gebouw, de derde zijde is een stenen tribune en de vierde zijde is gras. De tribune is al behoorlijk bezet. We gaan op het gras zitten. Er is al een rij locals voor ons. We zitten redelijk ruim, dat is voor ons ook wel nodig omdat we niet als de mensen hier een hele tijd in kleermakerszit kunnen blijven zitten. Een tijdje later blijkt dat we inderdaad erg ruim zitten. De hele meute wordt dicht in elkaar geschoven. Al snel zitten er vele rijen achter elkaar, de tribune is overvol en de helling daarachter vult zich steeds meer. Een festival is voor de lokale bevolking niet alleen een feest, maar ook een familie bijeenkomst..men kletst wat bij, eet met elkaar en ze hebben veel plezier. Iedereen is in de mooiste kleren. Alles is heel kleurig. Je ziet de mooiste stoffen en dessins. Mannen dragen kleurige gho's vrouwen prachtige kira's. Ook de kinderen zijn over het algemeen in de traditionele kledij gestoken.
De dansen zijn mooi om naar te zien, maskers, kostuums, kleuren, bewegingen. Voor onze westerse mentaliteit duren ze echter veel te lang. Een dans van twee uur, met weinig variatie in de beweging is een lange zit. We weten natuurlijk ook niet wat het betekent. We hebben wel een programma met korte uitleg, maar je kent de rituelen en verhalen onvoldoende. Om 12 u. Hadden we kramp in de kuiten en hebben we ons plekje verlaten. Ik denk dat de mensen om ons heen opgelucht adem haalden, ze konden eindelijk iets ruimer zitten en de rest van de familie kon er ook bij.
We hebben nog een tijdje wat hoger gezeten, maar toen er weer een dans van twee uur begon hebben we het voor gezien gehouden.
Op het terrein was nog genoeg te zien. Overal zaten families te eten. Men had hele maaltijden meegesleept.
In de middag zijn we terug gewandeld. We hebben nog wat door de plaats zelf gelopen, maar we waren eigenlijk best moe. We zijn naar het hotel gegaan en hebben lekker wat geluierd. Vanavond ons galgenmaal en afscheid nemen van de gids en de chauffeurs.

• 04 April 2012 - 13:28

Wimke:

Ik sjoch jim sitten by dy dûnsen! Jim hienen moai de tiid om de kunst ôf te sjen. Wy ferwachtsje dus wol in lytse demonstraasje (fan minstens in ûre).

Wat fijn dat jim sa genietsje! Sa te lêzen sjogge jim hiel wat kleuriger dingen as wy hjirre, want hjoed is it griis en kâld.
    Wat sille jim foto's kleurryk wêze! Benijd nei.

In goeie reis werom, oant sjen yn it reinige Fryslân (snik).
    Leafs fan Wimke (Jaap wurket oan de boat) Doech!

• 05 April 2012 - 18:21

Henk En Will:

Enorm genoten van jullie reisverslagen.
    Kunnen jullie niet nog even blijven, kunnen wij nog langer genieten van nog meer verslagen.
    Wij wensen jullie een goede terugreis.
    Tot ziens in ons koude kikkerkandje