Dag17 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu Dag17 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu

Dag17

Door: jitseenrigtje

Blijf op de hoogte en volg Rigtje

03 April 2012 | Bhutan, Paro

Dinsdag 3
Om 6 uur op en om 7 u. in de bus. Het is ong 8 km. tot de parkeerplaats bij het Tijger Nest. Gelukkig gaan we ook al een stukje omhoog. We zijn vroeg omdat het dan nog heel rustig is en nog niet zo warm om te klimmen. We zien vanaf de weg het klooster al liggen. Het ligt op de rand van een loodrechte rotswand. Onvoorstelbaar hoe mensen het daar hebben kunnen bouwen. Het is een van de heilige plaatsen van Bhutan.
Het verhaal: lama Rinpoche wilde over de kloof om op de richel een tempel te bouwen en een plaats om te mediteren. Hij is toen op de rug van een tijger over de rots gevlogen. Hij heeft z'n plan uitgevoerd en is jaren op de rots gebleven om te mediteren.
Je kunt in drie etappes naar boven, eerste niveau naar de cafetaria, tweede naar het uitzichtpunt en de derde naar het klooster. De laatste etappe gaat eerst weer een stuk naar beneden door de kloof en dan weer een stuk omhoog, totaal ruim 700 treden.
Wij gaan natuurlijk voor nr. 3
Het is een behoorlijk zware route, nogal steil en veel draaien.je kunt ook de gemakkelijke weg kiezen. Je laat je dan op een paard naar boven brengen tot aan het vieuwpoint, terug moet je lopen want dat is te zwaar voor de paarden.
Hebben we niet gedaan, slecht voor je karma. Je moet wel een inspanning leveren om de voldoening te smaken. We zijn in ruim 3 u. naar boven gelopen. Ik was eerst met Marion vooruit, wat schetst mijn verbazing toen we na het stuk dalen door de kloof plotseling Jitse op de hielen hadden. Petje af!!!
Het klooster op de richel was wel mooi, maarde tocht ernaar toe was geweldig. De terugtocht ging gesmeerd, ik denk dat we het in minder dan anderhalf uur hebben gelopen. Alleen het stuk dat we weer de trap op moesten na de kloof was moordend.
Beneden stond tussen de bomen een picknick lunch voor ons klaar. Geweldig.
Wij waren van de eersten beneden. We hebben geluncht, maar moesten nog wel bijna twee uur op de laatsten wachten.
Op de terugweg hebben we nog bij de nationale sport, het boogschieten gekeken. Ze moeten over een afstand van 150 m. een smal doel proberen te raken.
De rest van de middag hebben we besteed aan winkelen. Ik geloof dat we nu wel alles binnen hebben.
Vanavond gaan we buiten de deur eten. En dan beginnen we aan de laatste dag.

• 03 April 2012 - 18:39

Klaes:

San zit t er alweer op ;-( voordeel is wel dag je hier maximaal een tree of twintig naar boven loopt

• 03 April 2012 - 20:17

Alex & Femke:

Wat gaat de tijd hard! nu al weer aan het eind, maar dat klooster moet een hoogtepunt zijn. Wat ik ervan heb gezien lijkt het mij een geweldige ervaring! zeker niet voor mensen met hoogtevrees ?

nb moeten we jullie nog ophalen op schiphol ?