Dag 16 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Rigtje Sikkema - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: jitseenrigtje

Blijf op de hoogte en volg Rigtje

02 April 2012 | Bhutan, Paro

Maandag 2

Prima hotel, lekker bed, lekkere douche, goede verbinding!
Om 7 u opgestaan, na het ontbijt vertrokken. Eerst naar het nonnenklooster. In Buthan zijn niet veel nonnen. De vrouw is erg belangrijk voor het gezin, kan niet gemist worden, de mannen wel ( hier onderkennen ze het belang van de vrouw dus).
Het was een prachtig klooster, schoon, goed onderhouden. Overal in de tuin zaten nonnen te studeren. Het bleek dat ze in de middag een erg belangrijk examen moesten afleggen.
Een tuin met zoemende nonnen heeft ook wel wat. Er staat ook een mooie stupa. Er is een hele band met allerlei beelden, eigenlijk meer reliëfs.
Het verhaal bij de stupa's is dat er altijd een relikwie in zit. Bij deze stupa wil het verhaal dat een prinses zich al mediterend levend heeft laten inmetselen. Er was veel negatieve karma in de regio en om dit te veranderen heeft ze zich opgeofferd. Niet voor niets is hier een nonnenklooster gesticht.
Hierna zijn we naar de dzong van Punahka gereden. Dit is een van de belangrijkste dzongs van het land. De eerste koning is hier gekroond en een aantal jaren ook getrouwd.
De dzong staat op een heel strategisch punt, waar de Mo en de Pho samen komen. Betekenis: moeder en vader. Het is een bouwwerk dat in zestien honderd zoveel gebouwd is. Een groot en imponerend geheel. Je loopt ernaar toe over een grote overdekte houten brug. Om binnen te komen moet je een hoge stenen trap op en daarna nog een hoge steile houten trap. De dzong is in 1994 zwaar beschadigd door het water. De gehele zijmuren zijn verwoest. Je kunt het je amper voorstellen met deze dikte van de muren en de afstand van de rivier. Het moet een enorme overstroming zijn geweest. Sangay vertelde dat de Nederlandse band Blof hier geweest was en een donatie had gedaan voor de restauratie.
Het is echt een heel mooie dzong. Je weet niet waar je moet beginnen met foto's maken en ook niet waar je moet stoppen. Alles is rijk versierd. Het grote middengedeelte is enorm hoog. Er is ook een prachtige tempel. Zeer indrukwekkend. Er hangen mooie tanka's er staan mooie beelden er is zo verschrikkelijk veel te zien. En vooral het is er zo rustig. Binnen mag niet gefotografeerd worden. Dat is maar goed ook anders zouden we helemaal onder de foto's bedolven worden.
We zijn gaan lunchen in een restaurant met een uitzicht over de vallei. De geplande wandeling naar de vruchtbaarheidstempel van de divine mad man hebben we overgeslagen vanwege de roadblocks. De divine mad man was een monnik die vele vrouwen het hof maakte. Hij regeerde met harde penis.
Ondanks het feit dat we de wandeling overgeslagen hadden belandden we toch nog in het roadblock. We moesten meer dan een uur wachten. File in Bhutan!
Rond 7 uur waren we in Paro. Een heel hotel in het centrum voor ons alleen. Zelfs in de drukte van het festival.
Morgen vroeg op voor de wandeling/klim naar het Tijger nest.